Anketa České pivo 2010 má tradiční vítěze


Ocenění za nejlepší a nejpopulárnější piva převzali pivovarníci na Svatováclavské slavnosti českého piva 2010, která se konala u příležitosti oslav svatého Václava, patrona českých pivovarníků a sladovníků. Odbornou degustační soutěž České pivo 2010, do které pivovary přihlásily celkem 45 piv, ovládly v letošním roce střední a velké pivovary.

Bodovaly především velké pivovary

Kategorii nealkoholických piv, v níž soutěžilo 7 vzorků, vyhrálo pivo Radegast Birell z produkce pivovaru Radegast patřícího do skupiny Plzeňský Prazdroj, a. s. Na druhém místě skončil Zubr Free z Pivovaru Zubr, a. s., a třetí byl Litovel Free, který vyrábí Pivovar Litovel, a. s. Oba pivovary patří do skupiny PMS Přerov, a. s.

Do druhé nejpopulárnější kategorie světlých výčepních piv pivovary přihlásily 16 piv. Vyhrál Zubr Gold před pivem Zubr Classic, oba vyrábí Pivovar Zubr, a. s. Ocenění za třetí místo získal Litovel Moravan z produkce Pivovaru Litovel, a. s. Uvedené pivovary patří do skupiny PMS Přerov, a. s.

Nejprestižnější kategorií mezi pivy jsou světlé ležáky, kde jich letos bylo přihlášeno 22. Své loňské prvenství obhájil Velkopopovický Kozel Premium, jehož výrobcem je Plzeňský Prazdroj, a. s., Pivovar Velké Popovice. Na děleném druhém místě se umístil Velkopopovický Kozel Medium od stejného výrobce spolu s pivem Starobrno Ležák, který je ze skupiny Heineken Česká republika, a. s., a vyrábí jej pivovar Starobrno. Na třetím místě skončilo pivo značky Holba Premium z produkce Pivovaru Holba, a. s., ze skupiny PMS Přerov, a. s.

„Soutěž potvrdila, že kvalitní pivo může vyrobit jak malý pivovar, jak jsme se přesvědčili v řadě případů v minulosti, tak pivovary s velkým objemem produkce, jak potvrdily degustace odborníků v letošním roce, a to je dobře,“ uvedl Ing. Jan Veselý, výkonný ředitel ČSPS. „I když jsem pevně přesvědčen, že kvalitní piva vyrábějí u nás všechny průmyslové pivovary, přece jen se potvrdilo, že konkurence výrobců piva je veliká a vyrovnaná a nikdo nemá jistotu, že právě jeho pivo vyhraje, což mně také těší,“ upřesnil Jan Veselý.

Dvě desítky degustátorů

V odborné degustační soutěži celkem 20 degustátorů, sládků i pivovarských odborníků z Výzkumného ústavu pivovarského a sladařského, a. s. (VÚPS), Vysoké školy chemicko-technologické a Střední průmyslové školy potravinářské technologie, mezi nimiž byly i 3 ženy, za dohledu notáře ve dvoukolové degustaci zkoumalo senzorické vlastnosti piva. Dále je kontrolován původní extrakt (stupňovitost), tedy zda pivo odpovídá přihlášené kategorii, a rovněž se vyhodnocuje, která piva nejlépe chutnají.

Specifikem této soutěže je, že se jedná o dvoukolovou soutěž pořádanou u nás, což posiluje objektivitu hodnocení. Vzorky do soutěže jednotlivé pivovary neposílají, ale jsou odebírány přímo ve výrobních závodech soutěžní komisí, což zvyšuje nestrannost soutěže. Soutěž je zároveň jedinou akcí, kterou pořádá Český svaz pivovarů a sladoven pod svým patronátem.

Mezi novináři zvítězil Pilsner Urquell

Zástupci tištěných a elektronických médií i televizních a rozhlasových stanic se opět svými hlasy podíleli na výběru nejpopulárnějších piv v rámci novinářské ankety popularity piv Naše pivo 2010. Nominovali v dosavadní historii ankety rekordní počet 70 značek. Nejpopulárnějším českým pivem mezi žurnalisty je již tradičně Pilsner Urquell z Plzeňského Prazdroje, a. s., následovaný pivem Bernard z Rodinného pivovaru Bernard, a. s. Na třetím místě se umístilo pivo Gambrinus ze skupiny Plzeňského Prazdroje, a. s.

Akce je součástí dlouhodobého projektu Českého svazu pivovarů a sladoven České pivo naše pivo. Jeho úkolem je seznamovat veřejnost s historií a současností výroby piva v českých zemích a zlepšovat jeho image.