Nealkoholické pivo je stále oblíbenější. Nejen mezi řidiči


Pivo ve sklenici

Podle statistických údajů Českého svazu pivovarů a sladoven se nealkoholické pivo stalo v posledních deseti letech nejstabilnějším segmentem na domácím trhu. V současnosti je na trhu na 30 značek nealkoholických piv, které vaří 27 pivovarů. V loňském roce bylo vyrobeno pro export i tuzemský trh 542.000 hl nealkoholického piva, což byl meziroční nárůst o 2,4 %. Očekává se, že nealkoholické pivo postupně pronikne i do sítě minipivovarů, které považují za nutné rychle rostoucí poptávce po tomto druhu piva vyhovět.

„Nealkoholické pivo je oblíbenější především pro svou stále rostoucí kvalitu, té hodně napomohla rozšiřující se nabídka na trhu. Svou roli hrají i marketingové aktivity pivovarů, které osvětě ohledně konzumace tohoto piva napomáhají,“ konstatoval Ing. Jan Veselý, výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven. „Dále je vyhledávanou alternativou pro řidiče nebo cyklisty, kteří mají pivo rádi, ale z pochopitelných důvodů musí během řízení volit nealkoholickou variantu nápoje. Dalším důvodem je obecně náročnější životní styl,“ míní Jan Veselý.

Nealkoholické pivo, které vzniklo z potřeby nabídnout nealkoholickou alternativu piva především pracovníkům náročných provozů a řidičům, se v posledních letech stává nápojem, který stále častěji objevují sportovci. Je také k dostání v posilovnách a fitness centrech a pozvolna tak představuje trend jistého životního stylu. Podle nejnovějších výzkumů agentury Centrum pro výzkum veřejného mínění v situaci, kdy si normální pivo dát nemůže, automaticky zvolí pivo nealkoholické přibližně polovina mužů (53 %), mezi ženami by tak podle svých slov v roce 2010 učinilo 26 % konzumentek.

„Stále narůstající obliba nealkoholického piva nepochybně souvisí se stoupající kvalitou i zlepšováním jeho chuťových vlastností. Navíc dobře slouží k uhašení žízně, mnohdy lépe než některé nealkoholické nápoje,“ vyzdvihuje pivo MUDr. Simon Jirát, lékař specialista z II. interní kliniky kardiologie a angiologie 1. LF UK a VFN a prezident Old Beer Clubu. „Z medicínského hlediska je podstatný fakt, že v nealkoholickém pivu zůstávají zachovány přednosti piva v podobě nutričních hodnot a jiných zdraví prospěšných vlastností,“ doplnil Simon Jirát.

Výrobní postupy vycházejí ze dvou základních principů. Prvním z nich je úprava technologie tak, aby byla během výrobního procesu omezena produkce alkoholu. K dispozici je výběr surovin, úprava varního postupu, postupu kvašení, případně se použijí speciální kvasnice. V praxi je obvyklá kombinace uvedených možností. Výhodou tohoto postupu je, že není třeba mít speciální zařízení. Druhou možností je odstranění alkoholu z hotového piva. K dispozici jsou moderní metody vakuové destilace, dialýzy nebo reverzní osmózy. Piva vyráběná těmito technologiemi se svou chutí i dalšími vlastnostmi blíží klasickým pivům a mnohdy jsou pro laika k nerozeznání od běžných druhů. Výhodou nealkoholických piv je jejich nižší kalorická hodnota, jež je řadí do kategorie light.

Nealkoholické pivo se začalo vyrábět v tehdejším Československu na konci sedmdesátých let, neboť bylo nutné především řidičům poskytnout nealkoholický nápoj (s obsahem alkoholu do 0,5 % obj.) na bázi piva, který by se chuťově běžným pivům co nejvíce přibližoval. Proto i název nápoje PITO vznikl spojením první a poslední slabiky slov PIvo a auTO. S výzkumem a následnou výrobou začal tým v Jihočeských pivovarech v Českých Budějovicích. V roce 1975 byly vystaveny první 3000 hl PITA a v roce 1980 výstav PITA činil již cca 43.000 hl.