Pivo Pardál slaví 4. narozeniny. Jaké byly jeho začátky?


Pivo Pardál

Právě dnes tomu jsou 4 roky od první várky piva Pardál. Zlatý mok z produkce pivovaru Budějovický Budvar se na svět poprvé dostal 11. 1. 2007, a to po několikaměsíčních přípravách, které doprovázely nové receptury, speciální degustace i ojedinělá marketingová kampaň. Dnes je Pardál k dostání ve stovkách podniků po celé České republice.
Pojďme se ale podívat, jaké byly jeho začátky.

Určeno pivařům

Pivo Pardál spadá do produkce pivovaru Budějovický Budvar, n. p. Určeno je především „obyčejným pivařům“. Značka zahrnuje v současnosti již dva druhy piva – výčepní „desítku“ a od roku 2008 také „jedenáctku Echt“.

Pivovar Budějovický Budvar se v průběhu roku 2005 rozhodl rozšířit své portfolio, kterému dominoval především Budweiser Budvar, o další značku, více zaměřenou na tzv. pivaře a doplnit tak mezeru v segmentu, za jehož hlavního zástupce lze považovat Gambrinus z pivovaru Plzeňský Prazdroj.

Zapojení pivařů

Vstupu nové značky světlého piva Pardál na trh předcházela v našem prostředí jednoznačně ojedinělá marketingová kampaň. Pracovníci Budějovického Budvaru objeli téměř 200 jihočeských hospod, barů a restaurací, ve kterých oslovili stovky pijáků. Tři sta dvacet sedm z nich se zapojilo do projektu. Pivovar jim umožnil pivo připomínkovat a ladit. Poznámky mohli vznést nejen k chuti, barvě a řízu piva, ale např. i k názvu či etiketám.

Pivaři se několikrát sešli v prostorách pivovaru, ochutnávali různé vzorky piva, zapisovali do připravených protokolů svoje poznatky a radili, jak pivo upravit, aby jim dokonale vyhovovalo. Pivaři hlasovali také o názvu nového piva. Dalšími potenciálními názvy byly například Desátník, Budivoj nebo Rytíř.

Tito „pivní testeři“ si zážitek nenechali jen pro sebe, a tak ještě před uvedením do prodeje byla poptávka po „pivu vyladěném samotnými pijáky“ značná.

První ocenění

Na tuto akci navázaly další propagační aktivity. Ještě v roce 2007 získala kampaň „Jeden z nás“ jednu z cen soutěží Effie a FLEMA. V roce 2009 si Pardál odvezl za svůj televizní spot stříbro z mezinárodní soutěže Red Apple a také Stříbrný bubínek z mezinárodního festivalu ve Slovinsku.

Následující kampaň „vyladěná samotnými pijáky“ na 17. ročníku prestižní soutěže o nejkreativnější reklamu Louskáček získala dvě zlaté sošky, a její hlavní součást, televizní „reklama vyladěná samotnými pijáky“ obdržela od odborné poroty dokonce cenu Grand Prix.

Jedinečný marketing

Především úvodní kampaň, spočívající v ladění piva „štamgasty“ je jedním z velmi oblíbených témat studentských prací zabývajících se marketingovou komunikací a příbuznými obory.

Pardál svoje hlavní kampaně doplňuje i menšími, marketingovými aktivitami. Za zmínku jistě stojí Venstim.cz. V rámci tohoto projektu je možné vytvořit video, ve kterém je dálniční billboard s textem, který lze libovolně změnit. Odkaz na upravené video pak lze zaslat přátelům a „napálit je“.

Dalším projektem je např. Pardálova omluvenka, kterou pivaři mohou zaslat manželkám v případě pozdějšího návratu z hospody domů. Zapojení pijáků umožnila také reklamní videosoutěž Pardálova míchačka, v rámci které si kdokoli mohl pomocí on-line nástroje vytvořit vlastní reklamu. Ty nejkvalitnější byly následně odvysílány v TV.

Co je na tom pravdy?

Je třeba poznamenat, že mnoho lidí se domnívá, že „ladící“ akce se zapojením pivařů před uvedením piva Pardál na trh byla pouze fiktivním „marketingovým trikem“. Opak je ale pravdou, fotografie a videa z akcí, zveřejněné na oficiálním webu Pardála, jsou toho jasným důkazem.

-lm-