Pivovary nabídnou až 40 vánočních speciálů


Advent, a především vánoční svátky a oslavy konce i začátku nového roku jsou pro české pivovary obdobím, které představuje významnou příležitost oslovit existující a také nové zákazníky se svou nabídkou. Potvrdil to průzkum, který mezi členskými a nečlenskými pivovary zorganizoval Český svaz pivovarů a sladoven v první polovině listopadu 2010. Z odpovědí vyplynulo, že velká většina z téměř 50 oslovených pivovarů všech velikostí potvrdila, že nabízejí vánoční piva nebo pro své zákazníky připravily speciální balení, spotřebitelské soutěže, dárkové předměty a další marketingové aktivity.

Především silnější piva

Podle zjištění z průzkumu lze očekávat až 40 pivních specialit, které by mohly ozdobit vánoční stoly nebo nabídnout příležitost ochutnat zvláštnosti mezi českými pivy. Jedná se vesměs o ležáky nebo o speciální piva se stupňovitostí 13º a více. Některé pivovary vycházejí ze starých receptur a tradičních postupů, aby byly odlišné od běžné produkce. Většinou se jedná o světlá piva, ale nalezneme mezi nimi též piva polotmavá a tmavá; stále oblíbenější jsou piva nefiltrovaná, tzv. kvasničáky. Slavnostní piva jsou vařena s několikatýdenním předstihem, aby byla na vánočním a novoročním stole dostatečně uleželá.

„Vánoční svátky a oslava konce roku jsou pro pivovary vítanou příležitostí nabídnout svým zákazníkům něco, co význam tohoto slavnostního a svátečního období podtrhuje,“ řekl Ing. Jan Veselý, výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven. „Speciální nabídka je pro mnohé pivovarníky chápana nejen jako výraz úcty ke spotřebiteli a konzumentovi piva, který si o svátečních dnech dopřeje ještě častěji něco zvláštního než během roku, ale i jako prestižní záležitost. Až by se dalo s jistou nadsázkou říci, že tato nabídka je jakousi „třešničkou na pivním dortu“. A dlužno dodat, že zákaznici už na tato speciální piva čekají a zvláštní kolekce piv stále častěji slouží jako zajímavý a velmi oceňovaný dárek,“ dodal Jan Veselý.

Opravdu jen na Vánoce

Objem uvařeného piva je často limitován, aby jej konzumenti spotřebovali právě v období Adventu a o svátcích. Obecně platí, že se v některých případech nabízejí dokonce unikáty, se kterými se na trhu piva po zbývající část roku vůbec nelze setkat. Jejich největší význam je v odlišnosti od běžné produkce, především z hlediska chuti, a jsou očekávaným a nesporným obohacením trhu.

Pokud pivovary pro svátky a konec roku nevaří speciální piva, soustřeďují se na atraktivní balení stávajících výrobků obsahující navíc dárky. U multibalení s vánoční tematikou nebo u stále oblíbenějších soudků lze nalézt jako prémii populární sklenici nebo limitovanou sérii sklenic s vánočním designem, případně speciálně vyrobený půllitr. Ty se potom stávají cennou sběratelskou raritou.

Pivovary lákají nejen soutěžemi

Pivovary v odpovědích na průzkum rovněž uváděly, že jejich marketingové aktivity v souvislosti s vánočním trhem piva jsou zaměřeny především na samotné konzumenty piva. Oblíbené spotřebitelské soutěže mají mnoho podob. Tradiční formou je hledání a sběr unikátních kódů pod víčky pivních lahví a využívání SMS. Stále častější je však i využívání internetových stránek pivovarů nebo komunikace prostřednictvím sociálních sítí, jako je Facebook, k oslovení ctitelů piva.

Pivovary se rovněž zaměřují na konzumenty piva v restauracích, hospodách a dalších gastronomických zařízeních, kde lze soutěžit s pivními podtácky, či se pořádají ochutnávky piv podpořené informačními materiály ve formě letáků, stojánků atd. Sběratelskými raritami budou rovněž etikety, mezi nimiž nepochybně zaujme pivovarník stylizovaný do postavy anděla, nebo naopak pivní etiketa s čertem.