Prazdroj, Budvar i Heineken hlásí meziroční nárůst prodejů


Pivo ve sklenici

Největší pivovarské skupiny v Česku ohlásily meziroční nárůst prodejů či tržeb za uplynulý rok. Vedle hospodářské krize je tak i pivní krize na ústupu. Zejména zásluhou vyššího exportu a silné poptávky po pivních mixech se výroba piva v Česku v roce 2012 ve srovnání s předchozím rokem zvýšila o 2,75 %.

Prazdroj hlásí rekordní export

Plzeňský Prazdroj v roce 2012 vyvezl rekordních 920.000 hektolitrů piva, meziročně o 3 % více. Poprvé v historii tak byla překročena hranice 900.000 hl. Rekordní vývoz do zahraničí pozitivně ovlivnila vyšší poptávka po pivu Pilsner Urquell v asijských zemích a také ve Velké Británii. Na domácím trhu se prodej zvýšil v segmentu baleného piva především díky rostoucí oblibě praktických balení, a také díky inovacím, jako jsou míchané nápoje z piva. Na celkový objem domácího prodeje, který přesáhl hranici 6,8 milionů hl, měl dopad pokračující odliv spotřebitelů z restaurací a barů. S licenční výrobou v objemu 2,1 milionů hl prodal celkově Plzeňský Prazdroj necelých 9,9 milionů hl piva, což je téměř stejný objem jako v loňském roce.

„Oživení prodejů na domácím trhu přinesly zejména novinky. Opačný vliv na domácí prodeje měl naopak snížený zájem o pivo v hospodách a restauracích, který je ovlivněn ekonomickou situací i vládními úspornými opatřeními. Očekáváme, že na další vývoj na českém pivním trhu bude mít dopad nedávné zvýšení sazby DPH a následná změna v nákupním rozhodování spotřebitelů. Nadále budeme rozvíjet jedinečnou českou pivní kulturu nabídkou piv nejvyšší kvality, které naplňují požadavky konzumentů,“ uvedl generální ředitel Plzeňského Prazdroje, Doug Brodman.

Budvar hlásí úspěch v Česku i zahraničí

Pivovar Budějovický Budvar, n.p. vystavil v roce 2012 celkem 1.340.000 hektolitrů piva, což znamená meziroční zvýšení produkce o téměř 2 %. Pivovaru se dařilo jak v zahraničí, kde se podařilo prodat nejvíce piva v historii podniku, tak i na domácím trhu. Na nárůstu prodeje se výrazně podílel světlý ležák Budweiser Budvar, který je vlajkovým produktem pivovaru a jehož prodej vzrostl o 5 %. Velmi výrazně – o 19 % – se zvýšil i prodej světlého ležáku Pardál Echt.

„Dařilo se nám v zahraničí i v tuzemsku,“ shrnul výsledky Ing. Robert Chrt, obchodní ředitel Budějovického Budvaru. „Loni jsme dosáhli nového historického rekordu v exportu piva a upevnili jsme naši pozici české exportní dvojky,“ řekl Robert Chrt. K zákazníkům v 58 státech putovalo celkem 657.000 hektolitrů budvarského piva, tedy nejvíce ve 117 let dlouhé historii pivovaru. „Klíčovým teritoriem pro nás zůstává západní Evropa. Spotřeba piva tam sice dlouhodobě klesá, ale náš prodej se neustále zvyšuje. Například v Německu, které je naší nejdůležitější exportní zemí, jsme loni prodali nejvíce piva v historii,“ dodal Robert Chrt.

Heineken s nárůstem v Česku o 4 procenta

Společnost HEINEKEN Česká republika, a.s. loni uvařila 2,44 miliony hektolitrů piva značek Krušovice, Zlatopramen, Březňák, Starobrno a Hostan. Oproti roku 2011 se jedná o nárůst o 2,4 %. Tuzemské prodeje přesáhly 1,9 milionů hektolitrů a zaznamenaly nárůst o téměř 4 %.

Door Plantenga, generální ředitelka společnosti HEINEKEN Česká republika, k situaci v pivovarnictví poznamenává: „Po dvouletém poklesu pivního trhu v letech 2009 a 2010 nastalo v roce 2011 mírné oživení poptávky. Jsme potěšeni, že tento růst pokračoval i v roce 2012. Výsledky společnosti HEINEKEN Česká republika navíc dobře ilustrují trendy typické pro celý pivní trh. Těmi jsou rostoucí obliba pivních mixů a poptávka po inovativních produktech a atraktivních obalech.“