Spotřeba piva dlouhodobě klesá, zachraňují ji „jedenáctky“


Dlouhodobé snižování poptávky

Pivní trh v České republice zaznamenal v posledních měsících až letech znatelný pokles poptávky. Ačkoli je Česko světovým lídrem v konzumaci piva, spotřeba zlatavého moku na obyvatele každoročně klesá. A s tím přirozeně i zisky pivovarů. Například lídr na českém trhu, společnost Plzeňský Prazdroj, a.s., zaznamenal mezi roky 2008 a 2009 téměř 2% pokles prodejů.

Poslední nepříjemnou událostí v tomto ohledu bylo zvýšení spotřební daně na pivo od 1. ledna 2010 o 50 haléřů až 1 Kč na půllitr. Tuto legislativní změnu negativně pocítily nejen pivovary, kterým od začátku roku 2010 klesla poptávka po pivu asi o desetinu, ale i majitelé hospod a restaurací, z nichž stejně tak přibližně každý desátý byl nucen svou činnost ukončit.

Primární snahou pivovarů je nyní udržet si stávající pozici na trhu a zastavit případné další propady prodejů. O to většina z nich začala bojovat inovacemi. Rozšíření portfolia produktů o jedenáctistupňové pivo se přitom ve většině případů ukázalo jako dobré řešení.

Pivní jedenáctka jako sázka na jistotu

Zatímco u většiny druhů a typů piv dochází k poklesu poptávky, u jedenáctistupňového piva je tomu naopak. Navzdory šestiprocentnímu úpadku českého pivního trhu jako celku mezi lety 2008 a 2009 posílily pivní ležáky (tedy dvanáctky a ještě více jedenáctky) v témže období o 5 procent. Podle expertů přitom roste obliba především jedenáctistupňových piv.

„Jedenáctky se blíží kvalitou a chutí dvanáctkám, ale cenou se zas blíží desítce,“ uvedl před časem pro Hospodářské noviny důvody rostoucího zájmu o tento pivní segment ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý.

První značkou mezi velkými hráči, která uvedla nově na trh 11° pivo, byl Zlatopramen. Úspěch slaví především s netradičním 1,5 litrovým balením v PET lahvi. Za ním následovaly další značky, jako například Gambrinus se svou jedenáctkou Excelent nebo Pardál Echt.

V první polovině tohoto roku se do svého portfolia rozhodl jedenáctku zařadit také Staropramen. Kampaň na zavedení nového piva stále probíhá a pokračovat bude až do konce října. Do nově vytvořeného segmentu přichází Staropramen jako jeden z posledních, ale i tak si dělá ambice na alespoň druhé největší prodeje mezi jedenáctkami v Česku.