Svatomartinská vína zaplní obchody i restaurace už za týden, 11. 11. 2011


Lahev vína

Svatomartinská vína se za šest let své novodobé existence stala doslova celonárodním fenoménem. Jejich obliba a s ní ruku v ruce také spotřeba rok od roku roste a dělá radost vinařům i jejich zákazníkům. Po loňském více než milionu a půl lahví letos velmi pravděpodobně padne už dvoumilionová hranice prodaných lahví Svatomartinských vín.

Čas magických „jedenáctek“

Již posedmé se budou letos 11. listopadu pod patronací Vinařského fondu slavnostně otevírat lahve Svatomartinských vín, tento rok navíc v ještě o něco magičtější kombinaci jedniček – 11. 11. 2011 v 11 hodin. Každým rokem obliba Svatomartinských vín stoupá a s ní roste i jejich výroba a množství vinařů a vinařských firem, které mají zájem vyrábět a prodávat vína pod značkou Svatomartinské. Čtěte také: Vinařů se Svatomartinským vínem bude o čtvrtinu více než loni

„Víno je bezesporu kulturním nápojem, a když se tato jeho povznášející vlastnost spojí se svěžestí v podobě mladých Svatomartinských vín, je na úspěch zaděláno. Přes Svatomartinská vína si lidé nacházejí cestu ke kvalitní české gastronomii. Během desítek, ne-li stovek svatomartinských akcí plní tato vína i společenskou roli, když pomáhají účastníky sbližovat. A v neposlední řadě umí Svatomartinská vína také zaujmout a vtáhnout spotřebitele do kouzelného světa nespočtu vůní a chutí všech moravských a českých vín,“ řekl ke Svatomartinským vínům ředitel Vinařského fondu, Ing. Jaroslav Machovec.

Zájem rok od roku stoupá

Když Vinařský fond značku Svatomartinské v roce 2005 poprvé uváděl na trh, přihlásilo se 36 vinařství. Od té doby každý rok počet přihlášených vinařů a vín dramaticky narůstá. V loňském roce to bylo už 90 vinařů a vinařských firem a na trh se dostalo přes 1.600.000 lahví. Ambicí vinařů je překonat letos hranici 2.000.000. O možnost používat logo „Svatomartinské“ se letos uchází už 125 vinařů a vinařských firem.

Svatomartinská vína jsou první vína nového ročníku. Jedná se o vína svěží a ovocitá, která sice zrála pouhých několik týdnů, ale za tuto dobu už stačila získat svůj osobitý charakter. Čtěte také: Letošní Svatomartinská vína budou vonět po broskvích, třešních i pivoňkách

Značku „Svatomartinské“ mohou nést vína vyráběná z těchto odrůd:

Bílé víno
  • odrůdy: Müller Thurgau, Veltlínské červené rané a Muškát moravský
  • typová charakteristika: příjemné, vyrovnané, svěží ovocité suché víno
Růžové víno
  • odrůdy: Modrý Portugal a Svatovavřinecké
  • typová charakteristika: příjemné, dobře pitelné ovocité suché víno
Červené víno
  • odrůdy: Modrý Portugal a Svatovavřinecké
  • typová charakteristika: hladké sametové suché víno, odbourané kyseliny

Tyto odrůdy byly pro značku Svatomartinské vybrány proto, že v našich podmínkách dozrávají dříve, a nabízejí tak včas potřebnou vysokou kvalitu hroznů. Mezi Svatomartinskými víny je možné nalézt jak vína z jediné odrůdy, tak i cuvée, což je víno vyrobené z více odrůd.

„V loňském roce se do rodiny Svatomartinských vín přidala odrůda Muškát moravský, který si velmi rychle získal oblibu pro svou bohatou aromatičnost. Kolekce odrůd Svatomartinských vín tak má ucelenou podobu a nabízí vše, co od mladých vín spotřebitelé očekávají,“ komentoval výběr odrůd Svatomartinských vín ing. Pavel Krška, ředitel Národního vinařského centra, které spolu s Vinařským fondem spolupracuje na koordinaci uvedení mladých Svatomartinských vín na domácí trh.

Svatomartinská musí splňovat náročná kritéria

Svatomartinské víno ale zdaleka není každé víno, které dokáží vinaři vyrobit před 11. listopadem a odpovídá daným odrůdám. Svatomartinská vína totiž nejprve procházejí kontrolou nezávislé komise, která zhodnotí, zda senzorické parametry vína odpovídají požadované charakteristice. Označení Svatomartinské tak mohou nést pouze moravská a česká vína, která splní všechna požadovaná kritéria.

První otevírání lahví nového „Svatomartinského“ proběhne jako každý rok na Martina 11. listopadu v 11 hod. na slavnostních akcích v Čechách a na Moravě, ve vinotékách a restauracích po celé zemi a čím dál častěji také v domácnostech. Čtěte také: Otevření Svatomartinských vín se blíží. Kde se konají nejlepší vinařské akce?

Značka „Svatomartinské“ byla registrována v roce 1995 a od roku 2005 je jejím vlastníkem Vinařský fond. Ten v letošním roce již pošesté společně s Národním vinařským centrem organizuje propagaci těchto vín pod jednotným logem. Značku „Svatomartinské“ mohou využít všichni vinaři registrovaní v České republice, kteří splní všechna náročná kritéria.