Velkopopovický Kozel slaví 90 let od založení


Velkopopovický Kozel

Tradice vaření piva ve Velkopopovickém pivovaru začala již v roce 1874, oficiálně je však místní pivo neodmyslitelně spojeno se siluetou kozla a názvem Velkopopovický Kozel teprve od 1. března 1922, kdy byla značka registrována.

Tato značka se spolu s maskotem pivovaru od té doby používala v různých podobách nejen na etiketách, reklamních tabulích a dalších předmětech, ale také např. v televizní reklamě. O velké popularitě Velkopopovického Kozla svědčí i zmínky v české literatuře a filmu. Velkopopovický Kozel je oblíbeným pivem na celém světě, v současné době jde o vůbec nejprodávanější české pivo v zahraničí.

Devadesát let od registrace značky

Ačkoliv je historie Velkopopovického pivovaru starší, počítá se od roku 1874, slaví letos Velkopopovický Kozel významné výročí – 90 let od registrace značky. Název společně s vyobrazením typického maskota byl úředně zaregistrován až po první světové válce, 1. března 1922. Majitele pivovaru k tomu vedl stoupající význam reklamy na tehdy silně konkurenčním pivním trhu. Reklamní tabuli, která se stala prvním vizuálem značky, namaloval podle legendy neznámý francouzský malíř, který na cestách za inspirací zavítal do pivovaru ve Velkých Popovicích.

Název odkazuje k černému pivu

Název Kozel odkazuje na obecné označení tmavých silných piv. Toto označení druhu piva má původ ve staré německé tradici výroby piva spodním kvašením, které se navíc vařilo velmi silné, aby vydrželo v dobré kvalitě při dlouhých transportech na formanských vozech. Touto technologií proslulo dolnosaské městečko Einbeck. Označení piva podle tohoto města se postupně zkomolilo na ein Bock (kozel) a pod tímto názvem se rozšířilo po řadě zemí.

Kozel v literatuře i filmu

Kozel si brzy získal výraznou pozornost, zmínky a odkazy na Velkopopovického Kozla najdeme např. v humoristickém románu Osudy dobrého vojáka Švejka od Jaroslava Haška. Reklamní cedule s vyobrazením Velkopopopovického Kozla v rukou Adiny Mandlové sehrála významnou roli ve filmu Těžký život dobrodruha, režiséra Martina Friče z roku 1941. Šlo vlastně o první skutečný product placement značky, vztahy rodiny Ringhofferů a tehdejšího Barandova byly velmi úzké.

Proměny v posledním půl století

Po 2. světové válce si pivovar zachoval svou tradici, kvalitu a dědictví. Během socialistické éry byl Kozel považován za pivo pro fanšmejkry. V 90. letech značka zaznamenala velký úspěch s kultovním reklamním spotem „Divnej vrchní“, který se stal jednou z nejvýraznějších českých reklam vůbec.

Podoba Kozla jde s dobou a během devadesáti let se několikrát proměnila. Kozel dnes patří mezi nejoblíbenější značky u nás i v zahraničí. Kozel je v současnosti nejprodávanější českou pivní značkou na světě a jeho sláva se šíří stále dál, v současnosti se vyváží do 38 zemí.