Výroba piva v Česku začala po dvou letech stoupat. Díky inovacím


Pivo

Po dvou letech výrazného poklesu produkce piva v České republice, který v letech 2009 a 2010 činil dohromady 14,5 %, se tento neblahý trend zastavil. Vyplývá to z údajů, které má Český svaz pivovarů a sladoven k dispozici a které zahrnují členské pivovary i nejvýznamnější pivovarské subjekty mimo něj.

Celkový výstav zaznamenal růst o 2,7 % oproti roku 2010. Výstav pro tuzemsko se zvýšil téměř o 2,6 % ve srovnání s rokem 2010. Export piva z České republiky, po poklesu v letech 2009 a 2010, vykázal mírný vzestup o téměř 4 %. Roste podíl nových teritorií na úkor tradičně silných importérů. Výrazně poklesly dovozy piv ze Slovenska, Maďarska a Polska. Pokračuje trend posledních let, kdy většina pivovarů hledá možnosti nových obalových a výrobkových inovací.

Čtěte také:
Plzeňský Prazdroj zaznamenal mírný nárůst prodejů. Dařilo se ležákům a speciálům
Budějovický Budvar loni výrazně zvýšil prodej piva

Vyšší prodeje díky inovacím

„Prozatím se nepodařilo navázat na vysoká tempa přírůstků z období před rokem 2008 zapříčiněná vedle ekonomické recese také následným zvýšením spotřební daně na pivo,“ řekl Ing. František Šámal, předseda Českého svazu pivovarů a sladoven.

„Za pozitivní lze považovat, že pivovary výrazně inovují svou nabídku piv, přicházejí s novými obaly, které konzumenti velmi rychle přijali, a v neposlední řadě se postupně navrací rovněž dynamika exportu českého piva směrem k zahraničnímu zákazníkovi,“ doplnil František Šámal.

Zájem je o jedenáctky a speciály

Na tuzemském trhu se potvrzují dlouhodobé změny v konzumaci jednotlivých druhů piv. Posiluje se podíl spotřeby ležáků, především tzv. jedenáctek, a dosáhl výše téměř 38 % na úkor výčepních piv. Ta jsou nadále nejčastěji konzumovaná, ale jejich podíl poklesl na necelých 56 %.

Rozšiřuje se nabídka především speciálních a neobvyklých piv, i když jejich podíl je ve srovnání s tradičním pivem plzeňského typu nadále nízký a přes jistý růst činí 6,5 %. Pokračuje vzestup produkce nealkoholického piva, kterého se pro domácí trh poprvé v historii vyrobilo přes půl milionu hektolitrů.

Významným fenoménem je trvalejší přesun poptávky od konzumace piva v hospodách a dalších typech gastronomických zařízení ve prospěch růstu prodejů v maloobchodě.

Více piva v plastu, méně sudového

Mění se též podíly jednotlivých obalů, které jsou v obchodní síti u nás nakupovány. Meziročně se více než zdvojnásobil objem piva prodaný v PET lahvích, činil v uplynulém roce 5,8 %. V roce 2011 narostl ve srovnání s rokem 2010 o 23 % prodej piva v plechovkách a jeho podíl se zvýšil na 3,6 %.

Přes tyto změny se nadále nejvíce piva prodává ve skleněných lahvích, a to 44,3 %. Prodej piva v sudech, které do roku 2009 dominovaly, poklesl na 43,3%. Stagnuje podíl piva prodaného prostřednictvím cisteren, a to na úrovni 2,8 %.

Vyvážíme nejvíce ležáky

Exportu nadále dominují ležáky, kterých bylo vyvezeno 75,7 %. Následuje prodej výčepních piv, jejichž podíl činí 20,9 %, zbytek jsou exportovaná speciální piva. Největší objemy jsou tradičně exportovány do SRN, na Slovensko, do Švédska, Velké Britanie, Ruska a USA Podle nejnovějších odhadů se české pivo exportuje již do více než 60 zemí všech kontinentů. Počet exportujících pivovarů a pivovarských skupin roste.

V letošním roce by měla podle odhadů zahraničních expertů být Česká republika sedmou nejvýznamnější zemí na světě vyvážející pivo. Podle nejnovějších odhadů se v současnosti u nás vyrábí na 500 značek piv a jejich počet se zvyšuje.