Spotřeba piva dlouhodobě klesá, zachraňují ji „jedenáctky“

Pivní trh v České republice zaznamenal v posledních měsících až letech znatelný pokles poptávky. Ačkoli je Česko světovým lídrem v konzumaci piva, spotřeba zlatavého moku na obyvatele každoročně klesá. A s tím přirozeně i…

Magazín

Dlouhodobé snižování poptávky

Pivní trh v České republice zaznamenal v posledních měsících až letech znatelný pokles poptávky. Ačkoli je Česko světovým lídrem v konzumaci piva, spotřeba zlatavého moku na obyvatele každoročně klesá. A s tím přirozeně i zisky pivovarů. Například lídr na českém trhu, společnost Plzeňský Prazdroj, a.s., zaznamenal mezi roky 2008 a 2009 téměř 2% pokles prodejů.

Poslední nepříjemnou událostí v tomto ohledu bylo zvýšení spotřební daně na pivo od 1. ledna 2010 o 50 haléřů až 1 Kč na půllitr. Tuto legislativní změnu negativně pocítily nejen pivovary, kterým od začátku roku 2010 klesla poptávka po pivu asi o desetinu, ale i majitelé hospod a restaurací, z nichž stejně tak přibližně každý desátý byl nucen svou činnost ukončit.

Primární snahou pivovarů je nyní udržet si stávající pozici na trhu a zastavit případné další propady prodejů. O to většina z nich začala bojovat inovacemi. Rozšíření portfolia produktů o jedenáctistupňové pivo se přitom ve většině případů ukázalo jako dobré řešení.

Pivní jedenáctka jako sázka na jistotu

Zatímco u většiny druhů a typů piv dochází k poklesu poptávky, u jedenáctistupňového piva je tomu naopak. Navzdory šestiprocentnímu úpadku českého pivního trhu jako celku mezi lety 2008 a 2009 posílily pivní ležáky (tedy dvanáctky a ještě více jedenáctky) v témže období o 5 procent. Podle expertů přitom roste obliba především jedenáctistupňových piv.

„Jedenáctky se blíží kvalitou a chutí dvanáctkám, ale cenou se zas blíží desítce,“ uvedl před časem pro Hospodářské noviny důvody rostoucího zájmu o tento pivní segment ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý.

První značkou mezi velkými hráči, která uvedla nově na trh 11° pivo, byl Zlatopramen. Úspěch slaví především s netradičním 1,5 litrovým balením v PET lahvi. Za ním následovaly další značky, jako například Gambrinus se svou jedenáctkou Excelent nebo Pardál Echt.

V první polovině tohoto roku se do svého portfolia rozhodl jedenáctku zařadit také Staropramen. Kampaň na zavedení nového piva stále probíhá a pokračovat bude až do konce října. Do nově vytvořeného segmentu přichází Staropramen jako jeden z posledních, ale i tak si dělá ambice na alespoň druhé největší prodeje mezi jedenáctkami v Česku.

Partner portálu:

Díky Alkohol.cz jste si mohli přečíst tento článek — prosím podpořte nákupem v obchodě Alkohol.cz tento portál ALKOHOLIA.CZ a přečtěte si další skvělé články o alkoholu v budoucnu — mnohokrát Vám děkujeme:

Nakoupit v obchodě Alkohol.cz ↗
a podpořit tak ALKOHOLIA.CZ


brand-745x100-1493717091.jpg

7 Replies to “Spotřeba piva dlouhodobě klesá, zachraňují ji „jedenáctky“”

  1. […] Spotřeba piva dlouhodobě klesá, zachraňují ji „jedenáctky“ […]

  2. […] Po předloňském vysokém nárůstu si stabilní oblibu udržel jedenáctistupňový segment, a to i přes celkový pokles trhu. Jedenáctky tak zaznamenaly malý 1% nárůst, díky kterému si prémiový segment zachoval stabilní trend. Prodeje výčepních piv se snížily zejména následkem snižující se spotřeby piva v hospodách a restauracích. Čtěte také: Spotřeba piva dlouhodobě klesá, zachraňují ji „jedenáctky“ […]

  3. […] „Z celkového dosaženého výstavu 126.618 hektolitrů činil export více jak 20 procent, a i to je v porovnání s rokem 2010 zvýšení téměř o čtyři procenta,“ uvedla Markéta Flousková z náchodského pivovaru. V tuzemsku pak firma dosáhla nárůstu výstavu především díky velice úspěšnému rozšiřování výborné novinky 11% ležáku. Čtěte také: Spotřeba piva dlouhodobě klesá, zachraňují ji „jedenáctky“ […]

  4. […] V roce 2010 výsledky českého pivního trhu výrazně ovlivnilo zatížení vyšší spotřební daní na počátku roku, stejně jako změny v chování spotřebitelů vedoucí k poklesu spotřeby piva, ekonomicky nestabilní situace a nepříznivé demografické aspekty. Čtěte také: Spotřeba piva dlouhodobě klesá, zachraňují ji „jedenáctky“ […]

  5. […] Zvýšená spotřební daň měla v roce 2010 dopad mimo jiné také na konzumaci čepovaného piva. Podle údajů Českého svazu pivovarů a sladoven se u nás vloni vypilo o 4 % méně piva, přičemž celkový pokles výroby piva byl přes 8 %. Čtěte také: Spotřeba piva dlouhodobě klesá, zachraňují ji „jedenáctky“ […]

  6. […] Pivní trh v Česku v posledních letech kromě netradičních plastových balení zachraňují pivní speciály a především 11° piva. Čtěte také: Spotřeba piva dlouhodobě klesá, zachraňují ji „jedenáctky“ […]

  7. […] „Jedenáctistupňová piva zaznamenávají zvýšenou oblibu napříč zákaznickými skupinami. Gambrinus 11° Excelent si rychle získal přízeň spotřebitelů především díky dokonalému propojení chuti a osvěžení, které je dané unikátním postupem trojitého chmelení,“ řekl Petr Kouble, brand manažer značky Gambrinus 11°. Čtěte také: Spotřeba piva dlouhodobě klesá, zachraňují ji „jedenáctky“ […]

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.