Po dvou letech výrazného poklesu produkce piva o 14,5 % se trend v roce 2011 zastavil a tento stav trval i v roce 2012. Vyplývá to z údajů, které má Český svaz pivovarů a sladoven k dispozici a které zahrnují členské pivovary i nejvýznamnější pivovarské subjekty mimo něj. Přestože celkový výstav v loňském roce mírně vzrostl o 2,75 % oproti roku předchozímu, výroba tradičních druhů piv poklesla.
Čtěte také: Prazdroj, Budvar i Heineken hlásí meziroční nárůst prodejů
Vývoz do zahraničí a pivní mixy
Nárůst byl způsoben zvýšeným objemem exportu o 9 % a poptávkou po pivních mixech. Výstav pro tuzemsko se zvýšil pouze o 1,4 %. Produkci si mezi sebe rozděluje 6 velkých pivovarských společností, 27 samostatných pivovarů a dalších cca 160 minipivovarů a restauračních pivovarů. Roste podíl domácí spotřeby na úkor konzumace v restauračních zařízeních. Stále největší podíl tvoří piva výčepní (55 %) a ležáky (38 %).
„Trendem roku 2012 jsou pivní mixy, jejichž spotřeba činila 434 tis. hl. Konzumace ostatních druhů piv stagnuje, až mírně klesá. Dále přetrvává obliba piva v PET lahvích a plechovkách,“ uvedl Ing. Šámal, předseda Českého svazu pivovarů a sladoven. Průměrná spotřeba piva na obyvatele v posledních letech stagnuje, v roce 2012 byla 144 litrů.
Více piva v PET láhvích, méně ze sudů
Mění se též podíly jednotlivých obalů, které jsou v obchodní síti u nás nakupovány. Nadále se projevuje trend z minulých let v poklesu konzumace sudového piva a piva v lahvích, místo toho narůstá spotřeba piva v PET lahvích (o 80 % vzhledem k roku 2011) a plechovek (o 17 %). Přes tyto změny se nadále nejvíce piva prodává ve skleněných lahvích, a to více než 40 %.
Největšími importéry českého piva jsou tradičně Polsko, Německo, Slovensko, Velká Británie, Rusko a USA. Podle nejnovějších odhadů se české pivo exportuje již do více než 60 zemí všech kontinentů. Počet exportujících pivovarů a pivovarských skupin roste. Stejně jako v tuzemsku se projevuje zvýšená obliba piva v PET lahvích (o 37 %) a plechovkách (o 20 %).
Trh pivních mixů se bude rozšiřovat
„Bude pokračovat trend obalových a produktových inovací. Vidíme značný potenciál v kategorii pivních mixů, kde v porovnání se sousedními zeměmi např. v Německu je podíl 10 % a v Rakousku 7 %, z čehož vyplývá, že máme v této kategorii ještě rezervy. Díky tomu zůstáváme mírnými optimisty a očekáváme celkové zvýšení výstavu v roce 2013 v jednotkách procentních bodů,“ řekl Ing. František Šámal.
Zvýšený prodej piva a mírné zdražení pivovarnické produkce v důsledku růstu cen vstupů jsou hlavní příčinou nárůstu tržeb pivovarů, na hodnotu přesahující 32 mld. Kč, což je meziroční nárůst o 1,4 % (jedná se o celkovou hodnotu tržeb včetně exportu). Celkový daňový příjem z českého piva činí 11,2 mld. Kč.
Partner portálu:
Díky Alkohol.cz jste si mohli přečíst tento článek — prosím podpořte nákupem v obchodě Alkohol.cz tento portál ALKOHOLIA.CZ a přečtěte si další skvělé články o alkoholu v budoucnu — mnohokrát Vám děkujeme: